English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

8.5.13

Πετάει-πετάει...το αεροπλάνο!

Για πολλούς αιώνες ο άνθρωπος προσπάθησε, χωρίς επιτυχία όμως, να χρησιμοποιήσει τη μυϊκή του δύναμη, για να πετάξει. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, που έζησε το 15ο και αρχές 16ου αιώνα, προσπάθησε για πρώτη φορά να στηρίξει θεωρητικά τη δυνατότητα κατασκευής πτητικής συσκευής, με βάση την προσεκτική μελέτη του τρόπου που πετάνε τα πουλιά. Σκιτσάρισε πτητικές συσκευές που κινούνται με τη βοήθεια πάλι της μυϊκής δύναμης του ανθρώπου και προσπάθησε να λύσει το πρόβλημα να πετάνε με τεχνικό μέσο και σχεδίασε ελικόπτερο με μηχανική κίνηση.

Το 17ο αιώνα ο Ιταλός σοφός Δ. Μπορέλλι και ο Άγγλος σοφός Ρ. Γκουκ κατάληξαν σ' ένα σοβαρό, αν και αρνητικό αποτέλεσμα. Είπαν ότι δεν είναι δυνατή η πτήση του ανθρώπου με τη χρησιμοποίηση της μυϊκής δύναμης. Απόδειξαν θεωρητικά πως, για να κατασκευαστεί συσκευή πιο βαριά από τον αέρα που να πετά, χρειάζεται οπωσδήποτε κινητήρας. Όταν εφευρέθηκε η ατμομηχανή το 18ο αιώνα και ιδιαίτερα όταν τελειοποιήθηκε το 19ο αιώνα, έγιναν πολλές απόπειρες να κατασκευάσουν ατμοκίνητη πτητική συσκευή.

Έτσι, το 19ο αιώνα κατασκευάστηκε το πρώτο αεροπλάνο από το Ρώσο εφευρέτη Α.Φ. Μοζάισκη. Οπωσδήποτε η συσκευή έκανε μικρή πτήση. Αργότερα, στο τέλος του αιώνα, ο Χ. Μαξίμ στην Αγγλία έκαμε δοκιμή αεροπλάνου με ατμομηχανή, αλλά με την πρώτη απόπειρα να αποσπαστεί από το έδαφος έπαθε βλάβη. Γενικά η ατμομηχανή, με τις διαστάσεις που είχε, με το ειδικό βάρος της, δεν ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις μιας πτητικής συσκευής και έτσι, μόνο στο τέλος του 19ου αιώνα. όταν βρέθηκαν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που ήταν κατάλληλοι για την κίνηση μεταφορικών μέσων, μπόρεσαν να προχωρήσουν στην κατασκευή αεροπλάνου ικανού για πτήση.

Στις 17 Δεκεμβρίου 1903, σ' ένα απόμερο ψαροχώρι των ΗΠΑ, οι αδελφοί Ράιτ (εφευρέτες και αεροπόροι) κατάφεραν να κατασκευάσουν αεροπλάνο που να πετά σταθερή ώρα (περίπου μιάμιση ώρα) και μάλιστα με επιβάτη. Η μορφή όμως αυτού του αεροπλάνου δεν εξελίχτηκε για πολύ καιρό και η γενικότερη ανάπτυξή του πληρώθηκε με πολλές θυσίες, γιατί δεν ασχολούνταν με την κατασκευή του επιστήμονες, αλλά αεροπόροι χωρίς επιστημονικές γνώσεις.

Παρ' όλα αυτά το αεροπλάνο εξελίχτηκε κυρίως μετά τον α' παγκόσμιο πόλεμο, χρησιμοποιήθηκε μάλιστα σε μεγάλη κλίμακα στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο που στη διάρκειά του τελειοποιήθηκαν πολύ τα καταδιωκτικά και τα βομβαρδιστικά. Στο τέλος του πολέμου οι Γερμανοί κατασκεύασαν αεροπλάνο με στροβιλοκινητήρα. Μετά τον πόλεμο κατασκευάστηκαν τα πυραυλοκίνητα αεροπλάνα.
Το αεροσκάφος Antonov σχεδιάστηκε για να μεταφέρει διαστημόπλοια, το οποίο μάλιστα δεν τοποθετούνταν στην άτρακτο του αεροσκάφους αλλά πάνω απο αυτό!

Το αεροπλάνο αποτελείται από 3 βασικά μέρη:
  • το κύριο σώμα του αεροπλάνου που λέγεται σκάφος
  • το σύστημα προώθησης
  • το μηχανικό εξοπλισμό.
Τα αεροσκάφη ανάλογα με τη χρήση τους διακρίνονται και σε διάφορες κατηγορίες. Κάποιες από αυτές είναι τα υδροπλάνα, "ελικοφόρα", "αεριωθούμενα'. Επιπροσθέτως Υπάρχουν αεροπλάνα εκπαιδευτικά, περιπολικά, πυροσβεστικά, μαχητικά, μεταγωγικά, κατασκοπευτικά κλπ. Άλλα είναι τα νοσοκομειακά που έχουν ειδικό χώρο εξυπηρέτησης, αλλά δεν είναι τόσο βολικά όσο τα ελικόπτερα , διότι απαιτούν ειδικό χώρο προσγείωσης(αεροδρόμια).

http://www.kiosterakis.gr/
&
http://www.hellenic-college.gr/

Τα διαβάζουν πολλοί